ERR-i arhiivis sisalduvate materjalide autoriõigused kuuluvad ERR-ile või on ERR-il luba nende kasutamiseks. Materjalide kopeerimine, muutmine, levitamine, üldsusele suunamine nt sotsiaalmeedias, blogides või veebikanalites on ERR-i loata keelatud! Isiklikul mitteärilisel otstarbel on lubatud arhiivikirje lingi jagamine.

Püramiidi tipus: Filmitehnika

Saada link

Media

Kirjeldus

Kaks Eesti noormeest, vennad Kaur ja Kaspar Kallas aitasid USA firma "Silicon Imaging" välja töötada maailma teadaolevalt esimest kolmemõõtmelist pilti salvestavat videokaamerat. Eestlaste osa oli ehitada mobiilne riistvaralahendus ehk salvesti SI kaamerapeadele. Aga kuhu areneb tuleviku filmitehnoloogia? Küsime seda Hollywoodis töötavalt operaator Alar Kivilolt ja režissöör-lavastaja Ilmar Taskalt. Saatejuht Neeme Raud, režissöör Tarvo Mölder, produtsent Ene-Maris Tali. Tootja Testfilm.

Samast seeriast

Vaata kõiki

Sarja pealkiri: Püramiidi tipus
Osa nr.: 15
Kestus: 00:28:46
Indeks: 2011-002880-0015
Režissöör: Mölder Tarvo
Esmaeeter: 23.04.2011
Kategooria: Kultuur → teadus
Püsiviide: vajuta siia
00:00:00 INT Kaspar Kallas - tulevikus on kino kindlasti kõige raskemas olukorras kogu meelelahutuses sel põhjusel, et kino on viimase ajaga kaotanud kõige rohkem oma turuosa, kui vaadata viimast viit aastat, seda ennekõike just arvutimängudele, sest nende sihtrühm on sama mis arvutimängudel. Kuna enamus Hollywoodi kassahittidest on action - tagaajamine, tulistamine, siis paratamatult mängud meeldivad klientidele rohkem, seal saab seda ise teha, ei pea minema vaatama, kuidas Bruce Willis seda teeb, vaid nad saavad seal isikliku kogemuse
00:00:37 Saatepea
00:00:59 Neeme Raud (stj, subt) saate avastand, taustal tuledes Las Vegases - meelelahutusest mõtleb enamasti kui pehmest, kindlasti mitte tõsisest, veelgi vähem teaduslikust, mida ta ei peagi ju olema, sest soovime ju meelt lahutada, aga tänane meelelahutus põhineb suuresti inseneride ja ka teadlaste poolt loodud tehnilistel lahendustel. Vaadake seda meelelahutuspealinna Las Vegast siin mu selja taga
00:01:19 Öine tuledes Las Vegas (efekt)
00:01:30 Neeme Raud Las Vegases. Las Vegase meelelahutus. Purskkaevud. Põlev reklaamkiri: New York, New York. Ilusad niased, nende pildistamine tänaval. Inimesed tänaval. KT Neeme Raud - tegelikult võib selle kõrbelinna kohta öelda, et tegemist on inseneritehnilise illusiooniga. Mitte miski ei ole siin ehe, kõik on inimese poolt loodud, alates järvedest maailma suurlinnade koopiateni - New York, Pariis, kõik selleks, et siis tulijad saaksid tavareaalsusest põgeneda. Kohati meenutan Las vegas oma ebareaalsuses ja samas reaalsuses suurt filmidekoratsiooni, mis sii, kui prožektorid süttivad, elule ärkab. Just kino ja selle tulevik meid siia tõigi
00:02:03 Kino- ja teletehnika mess Las Vegases
00:02:06 Neeme Raud stand messil teletehnika keskel - Las Vegases oleme seepärast, et siin toimub maailma suurima kino- ja teletehnika mess, kus nupukad firmad pakuvad lahendusi, kuidas uusii illusioone luua
00:02:16 Plaanid messilt, palju rahvast, kino- ja teletehnika. 00:02:22 KT Neeme Raud - ühelt poolt näib kino tulevik tõepoolest olevat filmitegemise üha lihtsamaks ja taskukohaseks muutumine. Uued väikesed kaamerad on erakordselt vastupidavad, töökindlad ka ekstreemtingimustes ja tagavad ülikvaliteetse pildi
00:02:37 Erilised filmikaamerad. KT INT (ing k, tlgsubt+) - kui soovite inimestele näidata asju, mida ei ole harjutud nägema, võite kaamera panna näiteks lume- või lainelauale ja filmida rakurssidest, mida igapäeva elus ei näe
00:02:52 INT messil osalejaga- igaüks võib olla filmitegija
00:02:55 Rataste peal lliikuv operaator kaameraga. Mess, tele- ja kinotehnika. KT Neeme Raud - sel filmitegemise üha enamatele inimestele kättesaadavaks muutumise, kui soovite, demokratiseerumis ajastul, otsib filmitööstus uusi lahendusi aga ka suurfilmidele. Kuidas publikut uute vaatemängudega peibutades saali tuua.
00:03:15 Las Vegas tänavapl-d. Kaspar Kallas ja Neeme Raud messil. KT Neeme Raud - Eesti noor filmimees Kaspar Kallas leidis just sel Las Vegase messil 5 aasta eest väikese USA kaamerafirma Silicon Imaging, kelle toodetud 2-dimensiooniliste kaamerate baasil valmis tal ja ta vennal Kauril mõne aasta eest Eesti esimene 3D-kaamera
00:03:26 Eesti esimene 3Dkaamera.
00:03:33 INT Kaspar Kallas, Digitaalne Sputnik tehnikajuht (subt) - kaamera kere või salvesti, mis 3D jaoks kasutatakse, on meie enda ehitatud
00:03:40 Eesti esimene 3D-kaamera. KT Neeme Raud - ruumisit pilti salvestav kaamera erineb tavalisest juba välimuselt. Kui tavakaameral on üks, siis sel kaks silma.
00:03:51 INT Kaspar Kallas - 2 kaamerat on, sama efekt - stereograafia, kui näeme kahte erinevat pilti ja suudame aru saada, mis on eespool, mis tagapool
00:03:56 Kate: 3D-kaamera - KT Kaspar Kallas - 2 kaamerat peavad olema täpselt sünkroniseeritud, et ei tekiks vahet, muidu tekib vägga hubitavad audiensi seas, ...
00:04:06 INT Kaspar Kallas - ..kes tunnevad vastavalt, aks süda läheb pahaks või silmad hakkavad risti minema
00:04:09 Las Vegase kino- ja teletehnika mess. Kaspar kallas messil arvuti taga. KT Neeme Raud - Las Vegases, maailma kinotehnika aastaüritusel kaspar Kallas oma kaamerat ei näita. Ta tutvustab siin 3D-filmide viimistlemiseks loodud tarkvara, mida oma töös kasutab
00:04:24 Kaspar Kallas - räägib ja näitab ekraanil, kuidas 3D filmide viimistlemise tarkvara töötab
00:04:33 3D filmide viimistlemise tehnika. Filmi viimistlemine, tulemus ekraanil. Kaspar Kallas tehikaga (arvuti taga) töötamas. KT Neeme Raud - 3D pildi puhul on oluline paika panna nö nullpunkt - ekraani tasand ning siis hakata vaatama, milliseid pildidetaile nihutada, mida tõsta ettepoole, ekraanist välja, mis jätta tagaplaaniks. Kõike seda ei pea otsustama kohe filmimise ajal, vaid saab teha ka pärast võtete lõppu. Kõike seda teha käsitsi? 00:04:55 KT INT Kaspar Kallas - jah, see on esteetiline protsess, siin on vaja inimest, kes otsustaks - nii on õige, see on see, mida ta mõtles
00:05:06 INT Kaspar Kallas (subt) - mida 3D-assistent operaatorile pakub? Tema määrabki ära selle, et kui operaator ütleb, millist pilt ta tahab näha, ruumiliselt, mis on eespool, mis tagapool, kui suured on vahed proportsionaalselt, siis assistent määrab selle järgi ära kaamerate vahe ja kas kaamerate vahel on omavaheline nurk ja kui suur see nurk peaks olema. Kuidas seda määratakse? Selle jaoks on palju keerulisi valemeid olemas, võib ka silma- ja kõhutunde järgi määrata, see on juba kingsepa kingatöö, iga mees teeb seda natuke erinevalt. Mia olen harjunud usaldama oma silma ja kõhutunnet, vahertvahel kontrollin matemaatiliselt üle ja kuna kaameral on võimalik ka 3D-pilti näha, siis vaatame selle igaks juhuks üle. Igal juhul proovime hoiduda alt minemast
00:05:51 Kino- ja teletehnika mess Las Vegases, Neeme Raud messil 3D pilti vaatamas. KT neeme Raud - ruumilise pildi natimiseks pean nüüd ette panema prillid ja korraga on ekraanil toimuv hoopis teistsugune
00:06:02 Neeme raud vaatab 3D- pilti ekraanilt spetsiaalste prillidega ja kommenteerib nähtut, küsib, mis tema näeb ühtmoodi ja tavasilmaga näeb hägust pilti
00:06:13 Kaspar Kallas - sellepärast, et prillid filtreerivad välja 2 erinevt pilti, üks silm näeb ühe pilti, teine teist, aga kui neid prille ei ole ees, siis näeb mõlemat pilti korraga
00:06:23 Neeme Raud võtab 3D-prillid peast, pöördub kaaerasse ja tõdeb, et kahjuks ei saa me telekaamerale neid prille ette panna, et efekt tekiks, televaataja jaoks on pilt hägune ja prillidega vaadates on pilt väga äge
00:06:37 3D-kaamera (Kaspar ja Kaur Kallase ehitatud) KT Neeme Raud - vendade Kallaste 3D-kaamera on enamuse ajast praegu Poolas, kus Kaspar elab
00:06:44 Kino- ja teletehnika mess Las Vegases. Neeme Raud ja Kaspar Kallas messil rahva seas. KT Neeme Raud - Tallinnas vendade ühisfirmas Digitaalne Sputnik filmi- ja äriplaane koordineeriva Kauri sõnul ei saa muidugi väita, et nende ehitatud kaamera on maailma esimene 3D-kaamera
00:06:57 INT Kaur Kallas, Digitaalne Sputnik tegevjuht (subt) - 3D-kaamera leiutati juba umbes 100 aastat tagasi või rohkem. See kõlab küll hästi, aga me ei saa seda auhinda endale võtta. saavutus on see, et 3D tuua kätte laiemale publikule. Ja 3D materjali tootes oleks režissööril ja operaatoril rohkem vabadust rohkem tegeleda loomingulise poolega kui tehilise poolega võtteplatsil. St visuaalselt on seda pilti kohe näha. See on sama tulemus, mille tõi digitaalne kaamera võrreldes fotokaameraga, millise revolutsiooni, et palju laiemale publikule kättesaadavaks. Kohe oli näha, mis see tulemus on.
00:07:33 3D-kaamera. KT Neeme Raud - nii et kaamera on ainult osa 3D-pildi salvestamise süsteemist, mille vennad Kallased kokku panid. 00:07:41 KT Kaur Kallas - kaamera on jah üks osa, mille koos Silicon Imaging firmaga välja töötasime
00:07:47 INT Kaur Kallas - lisaks sellele oleme enda jaoks selgeks teinud ka nö wokrflow, st selle, kuidas 3D pilt ka kinolinale jõuaks
00:07:55 Kate: Kinotehnika mess Las Vegases. Kaspar Kallas messil arvuti taga. KT INT Kaur Kallas - kui 3D materjal kaamerast tuleb, kuidas see jõuab arvuti vahendusel kinoekraanile
00:08:08 INT Kaur Kallas - kuidas veel värvikorrektsiooni teha, masterdada ja 3D efekti vajadusel parandada enne kui ta kinolinale jõuab. Uudne on see, et kui enne on monteerimiseks vaja olnud suuri arvuteid ja tööjaamu, siis praegu on kõik mobiilne, võime panna asjad kohvrisse, võime lennata lennukiga režissööri või operaatori juurde seda asja tegema
00:08:32 Kinotehnika mess Las Vegases. Tele- ja kinotehnika, inimesed. KT Neeme Raud - oma 3D-filmide valmistamiseks loodus süsteemiga on vennad Kallased osaks Hollywoodi uuest lainest. 3D-kino on hetkel filmimaailmas kuum väga sõna ja tegelikult üsna lihtsal põhjusel
00:08:46 Arhiiv: katkend filmist "Avatar" (200), rež James Cameron (subt). KT Neeme Raud - need efektsed linateosed toovad ajal, mil filmiloojad peavad konkureerima lisaks telerile üha enam ka arvutimängudega, rahva ikkagi kinno. 00:08:55 KT INT Kaspar Kallas - samas Hollywood väidab, et eelmisel aastal ainult 3D päästiski nad, sest nad suudavad natuke lisaraha küsida selle jaoks. Inimestel on põhjust kinno minna, kodus nad seda kogemust ei saanud.
00:09:07 INT Kaspar Kallas - täna on juba tõsiselt võetav protsent 3D televiisoreid müüdud, on võimalik juba 3D filme osta. Eks järgmised paar aastat näitavad, kas see päästmine oli ajutine või see jääbki nagu pikemalt kestma
00:09:18 Arhiiv: (sünkr) katkend filmist "Avatar" (2009), rež. James Cameron (subt)
00:09:40 INT Alar Kivilo - 3D revolutsioon on kindlasti käes
00:09:44 Alar Kivilo ja Neeme Raud vestlevad. Alar Kiviloo spl-d, tem kõrvarõngas kõrvas spl KT Neeme Raud - Hollywoodis töötava operaatori Alar Kivilo sõnul on filmitööstuses eriti kiired muudatused toimunud just viimase 5 aasta jooksul
00:09:54 INT Alar Kivilo, filmioperaator, Hollywood (subt) - olen näinud juba seda vaikset liikumist digitaalse maailma poole, aga see on pärsi kiiresti toimunud. 5 aasta tagasi võeti mängufilmid üles filmilindile ja ka lõpetati filmilindil fotokeemiliselt. Aga siis hakkas tulema see võimalus filmi negatiiv kanda üle digitaalsesse maailma, seal teha kõik värvikorrektuurid ja töötlemised
00:10:33 Kate: (arh) katkend filmist "Pime nurk" (2009), operaator Alar Kivilo (subt) auto kokkupõrge. KT INT Alar Kivilo - ja sinna juurde eriefktid ja siis tagasi panna filmilindile enne kinnosaatmist. 5 aasta tagasi oli nii, et kui sa tahstid niiviisi teha
00:10:48 INT Alar Kivilo - ...enamus stuudiod olid selle vastu ja ütlesid, et see on liiga kallis
00:10:55 Kate: (arh) katkend filmist "Pime nurk" (2009), operaator Alar Kivilo. KT INT Alar Kivilo - ja nüüd on vastupidi, kui sa tahad fotokeemiliselt lõpetada mängufilmi, siis selle eest pead võitlema. Iga stuudio nõuab, et tehakse digitaalne negatiiv
00:11:12 INT Alar Kivilo - see on hea, sest nad saavad ühe värvikorrektuuriga valmis filmi-, televersiooni ja DVD. Vanasti pidi neid kõiki eraldi tegema
00:11:30 Arhiiv: (sünkr) katkend filmist "Pime nurk" (2009), operaator Alar Kivilo (subt), (ingl k, tlgsubt+)
00:11:57 Alar Kivilo. KT Neeme Raud - Kivilo ise veel 3D-kaamera taga võtteplatsil seisnud ei ole
00:12:05 INT Alar Kivilo (subt) - mul ei ole suurt seisukohta veel selle suhte, kuna ma ei ole ise veel sellega tegelenud. Suur mure on, et see on kuidagi moodi kerglane, et viskad asju publiku poole.. Kui see on üks vahend, mis teeb filmimaailma, kuhu vaataja sukeldub, realistlikumaks, usutavamaks ja põnevamaks, siis ta on väga teretulnud.
00:12:42 Neeme Raud saate lõpustand - maailmas on tuhandeid inimesi, kes mõtlevad välja tehnilisi lahendusi, loovad efekte, et meile pidevalt midagi uut pakkuda - vaheldust argirütmi kõrvale
00:12:46 Arhiiv: katkend filmist "Avatar" (2009) rež. James Cameron (subt). KT Neeme Raud - Alar Kivilo enda jaoks on seni kõige suuremask 3D elamuseks olnud rež. J. Cameroni, samuti enda ehitatud kaameraga filmitud "Avatar". 00:12:57 KT INT Alar Kivilo - käisin "Avatari" vaatamas 3D-s
00:13:05 INT Alar Kivilo (subt) - mulle jättis kõige suurema mulje tegelikult üks väga lihtne kaader, kus kindral rääkis oma sõduritega
00:13:17 Kate: (arh) katkend filmist "Avatar" . KT Alar Kivilo - kirjeldab kaadrit, mis talle kõige enam mõju avaldas
00:13:32 INT Alar Kivilo - siis tekkis tõeliselt selline tunne nagu oleksid selle kindraliga samas toas
00:13:36 Kate: (arh) katkend filmist "Avatar". KT Alar Kivilo - kui 3d kino saab juuresolekut võimendada, siis see on kift, ma arvan. 00:13:55 KT Neeme Raud - kui 3D on vaid osa Hollywoodi uutest trikkidest
00:14:02 Neeme Raud stand tänaval - kui viimati kinos käisite ja vaatasite mõnd eriti hingeläinud filmi, ei mõelnud te koradgi sellel, et ekraanil kasutati kümneid ja kümneid eriefekte. Te lihtsalt ei märganud neid. Filmitegijate jaoks on efektid, sageli väga keerulised tehnilised lahendused, saanud aga väga oluliseks osaks loo jutustamisest
00:14:18 INT Alar Kivilo (subt) - mul on meeles, vanasti, kui tuli mingisugune eriefekt kaadrisse, siis kaamerat ei võnud üldse liigutada, suitsu või tuld ei võinud kasutada, kõik oli selline metsikult täpne. Tänapäeval on väga lihtne (kirjeldab oma viimases filmis tehtud efekti)
00:15:22 Arhiiv: katkend filmist "Maja järve ääres", operaator Alar Kivilo (subt). KT Neeme Raud - operaator Alar Kivilo ei ole sellise filmitegemise pooldaja, kus lisaks võtteplatsil tehtud pildile hiljem efekte juurde lisatakse, kuid päris efektideta ei valmi vist enam ükski Hollywoodi linateos. 00:15:37 KT INT Alar Kivilo - mu isiklik miatse on, et mulle meeldivad rohkem inimdraamad
00:15:58 Arhiiv: katkend filmist "Haarates võimalusest" operaator Alar Kivilo (subt) . KT INT Alar Kiviloo - filmis "haarates võimalusest" oli meil võibolla 80 erifekti, aga neid ei näe. Filmi lavastajale meeldis üks näitleja ühest tuublist ja teine näitleja teisest duublist
00:16:29 INT Alar Kivilo - ...siis sai digitaalselt need kaks duublit kokku panna, need on sellised lihtsamad asjad
00:16:39 Arhiiv: katkend filmist "Benjamin Buttoni uskumatu elu" (2008), rež. David Fincher (subt). KT Neeme Raud - Kivilo enda jaoks on kõige parem sellest, mida on võimalik digitaalselt ekraanil teha, film "Benjamin Button" Brad Pitt 'iga peaosas. 00:16:49 KT INT Alar Kivilo - see on viimase aja kõige parem näide, mida digitaalselt saab ekraanil teha, üks on see, et Pitt tehti vanaks, aga teine, et ta tehti nooreks, nagu ta oli 20 aastat tagasi. Digitaalsed tööriistad on nii tugevad ja kiired, et...
00:17:22 INT Alar Kivilo - ...seal annab väga palju mängida. Näiteks võib kellegi särgi muuta hoopis teist värvi.
00:17:39 Kate: (arh) katkend filmist "Pime nurk" (2009), operaator Alar Kiviloo (subt). KT INT Alar Kivilo - olen nüüd teinud 2 filmi, kus on naisstaarid. Iga päev ei ole nägu nii fotogeeniline nagu peaks olema ja võtteplatsil ei saa kõikidest probleemidest jagu, aga hiljem digitaalses stuudios saad nii teha, ...
00:17:59 INT Alar Kivilo - et pehmendad näonahka ja jätad silmad teravaks. See on nii peeneks tehtud, et sa võid seda teha ühes kaadri kohas ja siis näitleja liigub, aga siis arvuti teeb ülejäänud juba. See pole nii, et peab raam-raami kaupa nagu seda digitaalset grimi panema näitlejale peale
00:18:24 KT Neeme Raud - teine meie mees Hollywoodis Ilmar Taska kasutas oma viimase filmi "Hirmu tiivad" juures palju eriefekte. Taska sõnul on need uued režissööride arsenalis olevad vahendid filmitegemist tõesti väga oluliselt muutnud. Kui varem pidi näitleja oma emotsioone keha ja näoga väljendama,...
00:18:40 Kate: (arh) katkend filmist "Hirmu tiivad" (2010), rež. Ilmar Taska (subt). 00:18:49-00:19:04 sünkr KT Neeme Raud - ...siis nüüd saab tema sisemaailma otse ekraanile tuua
00:19:05 INT Ilmar Taska, režissöör-lavastaja , Hollywood (subt) - digitaalne maailm on tekitanud omaette revolutsiooni filmitegemises ja see on filmimehe elu väga palju muutnud, sest nüüd äkki saab kõiki oma unelmaid realiseerida. On võimalik luua visuaalset mõttemaailma või sisemonoloogi
00:19:25 Kate: (arh) katkend filmist "Hirmu tiivad" (2010), rež. Ilmar Taska (subt). KT INT Ilmar Taska - sest vanades filmides oli ikka nii, et mingi minategelase hääl kuskil kaadri taga jutustas, mida ta ta tunneb või kuidas midagi juhtus, nüüd sa võid ju kõike seda näidata. Igas filmis on mingisugused nägemused, unenäod, koletised, olematud lendamised, ujumised, mis muidu ei tuleks kunagi kõne alla, et üks näitleja suudaks seda teha või et me tõesti saaksime seda lavastada. Ühtepidi on seda tööd rohkem, teistpidi on vähem. Vahel sa mängid tühja õhuga. Sinu vastas seisab mingi koletis või sinu koopia või peegelpilt, kellega sa mängid. see saab ju hiljem ehitatud kõik kuskil montaažilaual või arvutis
00:20:12 INT Ilmar Taska - ja sa pead mõtlema kuidagi tinglikult, et sa mängid justkui tühja õhuga ja ometi pead looma sama hea kvaliteediga karakteri
00:20:25 Kate: (arh) katkend filmidest "Hirmu tiivad" (2010), rez. Ilmar Taska., "Pime Nurk" (2009), operaator Alar Kivilo. KT INT Ilmar Taska - mis aga on teinud selle lihtsamaks, et kõike asju ei pea ise välja mängima. Et sa võid seda luua animatsioonis ja arvuti poolt kujundada. 00:20:39 KT Neeme Raud - kuid filmitegijatel on sel uuel efektideajastul tekkinud ka mure, et kõik see, mis hiljem filmidele juurde poogitakse, et pilti ägedamaks muuta, võib ikkagi nende loomingule löögi anda. Seepärast on koos efektidega tulemas kasutusele ka uued loojat kaitsvad vahendid. 00:20:58. KT INT Alar Kivilo - just, et kunst jääks alles, et seal oleks see tugev koostöö ja sellised vahendid, et
00:21:03 INT Alar Kivilo (subt) - üks tähtis osa on ja tean et USA operaatorite ühing töötab väga tugevasti selle kallal - kui operaator teeb oma loomingut, siis tal on juba olemas värvikontseptsioon, mis ta on lavastajaga välja töötanud, see on väga isiklik ja spetsiifiline ja kõik nende uute digitaalsete värvikorrektuuri vahenditega sa võid selle muuta hoopis millekski muuks, must-valgeks muuta või ükskõik milleks. Praegu töötatakse selle kallal, et teha nö digitaalne tempel, et operaatori allkiri on siinna sisse töödeldud ja keegi ei saa seda muuta ilma operaatori nõusolekuta
00:22:04 Kate: (arh) katkend filmist "Unustatud unistuste koobas" (2010), rez Werner Herzog (subt). kT neeme Raud - kuigi kunsti ja digitaaltehnoloogia vahekordi alles selgitatakse, katsetavad uusi võimalusi ka kino vanameistrid, need, keda tõesti filmi kunstnikeks nimetada võib. Saksa kinolegend Werner Herzog tegi oma viimase filmi "Unustatud unistuste koobas" 3D-efektidega. Briti ajaleht "The Independent" märkis, et tulemus ei sarnane "Avatari" looja James Cameri stiilis ekstravagansale. Herzog kasutab uut meediumit mõõdukalt ja intiimselt. W. Herzogi peamiseks nõustajaks ruumilisuse saavutamisel oli Kaspar Kallas,...
00:22:40 Kaspar Kallas arvuti taga Las Vegase filmitehnika messil. KT Neeme Raud - ...keda filmi tiitrites nimetatakase linaloo 3D-süsteemi järelvaatajaks. 00:22:47 KT INT Kaspar Kallas - kogemata sattusin selle filmi peale, üks reedeõhtu helistati u kl 23 paiku Ameerikast, ..
00:22:54 INT Kaspar Kallas (subt) - ...öeldi, et neil on vaja inimest, kes töötaks SI2K-kaameratega 3D-s, et töö toimub Lõuna-Prantsusmaal, homme hommikul kl 6 on mulle lennukipilet Varssavi lennuväljalt olemas 00:23:02 Kate: Kaspar Kallas viimistleb arvuti taga 3D_pilti. - ja mul on 10 min aega otsustada, kas ma tahan seda või ei taha ja siis pean teada andma. 10 min pärast olin valmis ütlema, et jah, ma lähen ja järgmisel hommikul kl 5.30 sõitsin sinna
00:23:15 INT Kaspar Kallas - neil oli väike probleem kaameraga, mille me parandasime ära 10 minutiga, pärast seda tuli välja, et see oli Werner Herzogi dokumentaalfilm
00:23:20 Arhiiv: katkend filmist "Unustatud unistuste koobas" (2010), rež. Werner Herzog (subt). KT Neeme Raud - dokumentaalfilm räägib Prantsusmaal ühes orus asuvast Chauvet' koopast, kus on maailma teadaolevalt kõige vanemad koopamaalingud, vanimad neist hinnangute järgi kuni 40 000 aastased. 00:23:32 KT Kaspar Kallas - selle asja mõte ongi see, et tavainimene sinna koopasse mitte munagi ei saa. Selles koopas on käinud vähem inimesi isegi kui on käinud Mount Everesti tipus ja Prantsuse valitsus kavatseb seda asja ka nii hoida, sellega seoses, mis Cousteau koopaga juhtus, sts hakkas tekkima seen, mis hakkas joonistusi ära sööma. Sellega on koopasse sissepääs ülimalt piiratud. See film peaks olema see, mis peaks andma tavalisele inimesele võimaluse nautida seda koopakunsti, mida mujal ei näe
00:23:57 Neeme Raud 3D-prillid peas küsib Kaspar Kallaselt - kus sina nende kaadrite filmimise ajal olid?
00:23:59 INT Kaspar Kallas - (ekraanil "Unustatud unistuste koobas" 3D-versioon) - olin täpselt kaamera selja taga. Seal on maas 40cm laiune metalltee, see on ainuke asi, mille peal käia saab. Me proovisime peita ennast nii hästi kui suutsime, (näitab ekraanil), siin võibolla istun isegi seal lambi taga
00:24:08 Arhiiv: katkend filmist "Unustatud unistuste koobas" KT Neeme Raud - kui võtted läbi said, võis Werner Herzog vendade Kallste abi kasutada ka filmi lõplikul töötlemisel
00:24:17 INT Kaur Kallas (subt) - ta nägi, et saame asjadega hakkama ja talle meeldis see, et on üks inimene või firma, kelle poole pöörduda . Kaspar tegi postproduktsiooni Las Angeleses, töötlemine käis väikeste failidega, mis omavad informatsiooni. Kui tema Ameerikas lõpetas, hakkasime meie Eestis tööle - tööatsime 24 tundi ööpäevas. Meil oli 2 nädalat film lõpetada kuni Toronto filmifestival algas.
00:25:00 Arhiiv: katkend filmist "Unustatud unistuste koobas". KT Neeme Raud - saksa režissöör jäi Kaspar ja Kaur Kallase tööga väga rahule. 00:25:07. KT Kaspar Kallas - tulemus oli see, et kui W. Herzog on öelnud, et niimoodi digitaalselt filmi teha ei saa,...
00:25:14 INT Kaspar Kallas - siis pärast seda filmi on ta nõus, et võib digitaalset filmi edaspididgi teha
00:25:17 INT Kaur Kallas - Werner märkis meid isegi ühes artiklis eraldi ära, se on suhteliselt harv nähtus, et märgitakse tehnilist meeskonda ära
00:25:26 Kate: (arh) katkend filmist "Unustatud unistuste koobas" . KT Kaur Kallas - öeldes, et ta leidis geniaalse lahenduse Kaspar Kallase näol, kes tal aitas selle filmi valmis teha. N. Raud - Kas see film on jala ukse vahele saamine 3D-tööstusele? Kaur kalls - Ma loodan küll.
00:25:47 INT Kaur Kallas (subt) - uusi pakkumisi on ja käivad läbirääkimised, aga hetkel veel ei ole midagi kindlat, Eestis ka on paar projekti läbirääkimiste järgus, aga kõik need asjad võtavad aega natuke
00:25:55 Loomade kipskujud kapi peal. Digitaalne Sputnik ruumid. Joonistused laual. KT Neeme Raud - kõik meie saates esinenud filmitegijad leiavad, et tehnilised lahendused inimmõtet kinolinal täiesti asendama ei hakka. Ja kui Hollywood katsetab näiteks ka näitlejate digiteerimisega, salvestades arvutimällu nende keha jäljendid, mida siis marionettidena juhtima hakatakse, kinokunstile siiski hingekella lüüa veel ei tasu. Vähemalt nii kaua kuni uued loodavad illusioonid aitavad kaasa uute haaravate lugude jutustamisele ja mitte vastupidi
00:26:27 INT Kaspar Kallas - mitte ainult illusioone, vaid illusioon peaks olema vahend loo rääkimiseks. ainukene point, misk kino võiks ellu jääda, et lugu on hea
00:26:35 INT Ilmar Taska (subt) - ainuke asi, mis muutub, on see, et saame täiendada ja luua rohkem erinevaid dimensioone, erinevaid võimalusi, erinevaid kujundeid, erinevaid nägemusi, ka muinasjutud muuta eluks, see on see rikkus, mida tehnilised avastused praegu meile annavad
00:26:53 INT Alar Kivilo (subt) - arvan, et tahtmine filme vaadata ei kao kunagi ära. See on selline ürginimlik, kuulata jutte...juba vanasti istuti koopas lõkketule ümber. Ja arvan, et sama instinkt on siiamaani, loomulikult, mida laiemaks ja keerulisemaks see tehnoloogiline areng läheb, siis see põhiinstinkt nagu petub selle plahvatuse alla, aga arvan, et lõpuks jälle tõuseb pinnale, mis on tähtis
00:27:36 Neeme Raud ja Alar Kivilo terrassil vestlemas
00:27:37 Las Vegas õhtutuledes, purskkaevud
00:27:50 Tuledes Las Vegas + panr Neeme Raud - tänases saates püüdsimegi teile näidata, et ilma inseneri ja ka teadusmõtteta ei saa läbi tegelikult üheski eluvaldkonnas, isegi mitte meelelahutuses
00:28:09 Lõputiitrid, tootja Testfilm, veebikaamera.ee
00:28:29 Euroopa Liit, Euroopa Sotsiaalfond, Eesti Tuleviku heaks, TeaMe, koordineerib sihtasutus Archimedes, Haridus- ja Teadusministeerium
00:28:40 ETV ident, (c) ERR, Eesti Televisioon 2011
00:28:46 Saate lõpp
Faili nimi: 2011-002880-0015_0001_D10_PURAMIIDI-TIPUS_FILMITEHNIKA.MXF
Indeks: 2011-002880-0015
Kestus: 00:28:46
Registreerimise kuupäev: 23.04.2011
Registreerimise aeg*: 2011-04-23 18:13:36
Videoanalüüsi olek: COMPLETED

Lisa oma arvamus

Arvamuse lisamiseks logi palun sisse Id-kaardi, Mobiil-id või parooliga.
Kommentaare laetakse, oota hetk..

Tellimiseks pead sisse logima

Logi sisse