ERR-i arhiivis sisalduvate materjalide autoriõigused kuuluvad ERR-ile või on ERR-il luba nende kasutamiseks. Materjalide kopeerimine, muutmine, levitamine, üldsusele suunamine nt sotsiaalmeedias, blogides või veebikanalites on ERR-i loata keelatud! Isiklikul mitteärilisel otstarbel on lubatud arhiivikirje lingi jagamine.

Ametilood: Netimehed

Saada link

Media

Sarja pealkiri: Ametilood
Osa nr.: 31
Aasta: 2004
Kestus: 00:24:04
Indeks: 2004-001678-0031
Režissöör: Taimre Eva Katariina
Esmaeeter: 05.10.2004
Kategooria: Elu → elulised nõuanded
Püsiviide: vajuta siia
00:00:00 Saatepea
00:00:16 Marko Sakkos, süsteemiadministraator telefoni otsas. Räägib murest oma kliendiga.
00:00:51 Tuba täis mehi koos arvutimeestega. Tiia Randma KT: Tuba on täis asjalikke arvutifriike, kelle keelekasutus ei pruugi kõrvalseisjale mõistetav olla. Marko, kes äsja lasi blokkida ühe kliendi netiühenduse, on üks neist, kellest sõltub sadade tuhandete inimeste ineternetiühenduse kvaliteet ja turvalisus.
00:01:17 Algustiiter
00:01:24 Intervjuu Marko Sakkos. Katteks Töö arvutiga, arvutijubinad. Marko liigub ringi, kontrollib erinevaid süsteeme. Mina administreerin servereid ja tegelen interneti teenuse pakkumise sihukeste inimlike pooltega –suhtlen ka näiteks teiste teenuste pakkujatega. Registreerin domeene, kui keegi tahab endale saada. aadressi www .. mingi nimi jne. see käib minu kaudu. Minul on vastav ettevalmistus, ma tean, kuidas need asjad käivad. Sa ütled, et sul on vastav ettevalmistus. Mida oled õppinud? Õppimisega on nii, et Interneti teenuse – süsteemi admin. – sihukest eriala tegelikult ei eksisteeri. On võimalik infotehnoloogiat vms õppida, et saada põhi alla. Mina õppisin hoopiski soojusautomaatikat, aga arvutite juurde jõudsin suure huvi ja isikliku initsiatiivi tõttu. Koolis oli arvutitega väga palju seotud erialasid. Mitte ainult PC vaid rohkem tööstusarvutitega, mille hingeelu meenutab selle tänapäevase PC arvuti sisemust sügavuti. Baasi sain just sealt. Siis läkski edasi. Õnnestus leida praktika, kooli kõrvalt arvutei
00:05:17 Korterelamute majad. Tiia kaadritagune tekst
00:05:45 Telefonil Margo Hanson, klienditeenindaja. Tere, Heiki, helistan Starmanist. Oleme avastanud, et teil on arvutis viirus. Olete märganud, et arvuti on aeglaseks jäänd. On teil see sees? jne
00:06:11 Intervjuu Marko Sakkosega jätkub. Konkreetselt oli tegu viirusega, mille klient oli saanud veebi vahendusel või meili vahendusel. Kaks põhil levimismeetodit peale otselevikut. Sai viiruse ja viirusel oli see paha omadus hakata saatma rämpsposti välja. Kui me teda kinni poleks pannud oleks meie server saanud maailma mõistes rämpsposti allikaks, mis oleks taganud tunni pooleteise jooksul kindla blokeeringu mõnedest võrkudest, mis omakorda tähendab, et ülejäänud kliendid, kes kasutavad meili servereid – nende post ei pruugi sihtkohta jõuda kuna sihtkoha serverid peavad meie serverit spami allikaks ja viskavad kirjad minema.
00:07:12 Margo jätkab telefonikõnelust. Blokeeris konto
00:07:30 Intervjuu Marko Sakkosega jätkub: Viiruseid kirjutatakse mingi kindla eesmärgiga. Kunagi kirjutati neid ilmselt lõbu pärast või tahtes midagi paha teha. Tänapäeval kipub asi kommertsi kanti minema. Viiruseid kirjutatakse rohkem komm eesmärkidel – et nende eest raha saada, kasu lõigata majanduslikult. Märke on sellest, et üks osa viiurseid on see, mida kasutatakse rämpsposti saatmiseks. Rämpsposti saatmiseks on kõige parem kasutada võõraid arvuteid ja servereid, siis ta levib kõige kindlamini ja kõige kontrollitumalt. Reklaam peab kohale jõudma, vahet pole, millist kanalit pidi. See on üks eesmärk. Järgmine asi , mis viimasel ajal on aktuaalseks saanud, on troojalased, arvutiussid, mis avavad arvutis tagaukse ja teevad arvuti kasutamise võimalikuks ka teistel peale arvuti valdaja ja neid tagauksi kasutatakse erinevateks toiminguteks, mida võrgus on võimalik toime panna. Kas mõneks rünnakuks kuhugi veebilehele, kas jälgede peitmiseks, kartingud ja varastatud krediitkaartidega ostmiseks veebipoodidest. Seda teha
00:09:33 Margo telefonikõne jätkub. Pakub tasulist visiiti.
00:10:00 Kaido Koort, hooldustehnik telefonil + intervjuu. Millised on tavaklientide tüüpilisemad probleemid? Tavaklientidel on enamasti anti virus prgr ja tulemüür aktiveeritud, aga millest hoolt ei kanta, on see et see oleks ka uuendatud. Viirusetõrje ja tulemüür sai soetatud, siis jäetakse asi unarusse. Tegelikult ei ole tp mingit kasu kui viirusetõrje prgr on täiendamata 2 kuu või kuu või isegi nädal. Viirused levivad kiiresti.
00:11:06 Marko Sakkos jätkab. Tavakasutaja teadmiste tase ei küüni tegelikult nii kõrgele, et erinevaid mooduseid, lõkse, neid auke, mida koguaeg jalge ette visatakse, internetis surfates vältida. Elevantside püüdmise lõks ongi see, et tavakasutaja astub täiesti süütut käiku tehes auku, PS on tal viirus arvutis juba. Viirusetõrje käib alati viirustest sammukene tagapool. So loogiliselt võttes nii. Ei ole võimalik avastada viirust, mida veel ei ole leiutatud. Ja nii ta paraku on, et selleks, et mitte sellesse lõksu astuda, peab hoolega jälgima internetikäitumist. Siin on hämmastuvaid situatsioone olnud, kus nakatumised tekivad praktiliselt mitte midagi tehes. Mingi täiesti muuseas – viskab mingi akna lahti, jrgm hetk on viirus sees. Kui üks sinna saab, siis – osadel viirustel on hea omadus, et neid saab käsutada, et saab lasta veel teisi ka kohale tuua vastavalt vajadusele. Nii et see asi areneb päris jõudsalt ja tõsine mure on interneti (IN) tuleviku pärast juba täna. Kui see sama kiirusega jätkub, siis võib arvata, e
00:12:41 Kaido jõudis Heiki juurde koju. Kontrollib tulemüüri.
00:13:00 Intervjuu Marko Sakkos: Selles suhtes saavad IN kasutajad ise väga palju ära teha. et kontrollida arvuteid, paigaldada tulemüürid. Isegi kui see on pandud IN teenuse pakkuja poolt, siis personaalne tulemüür ei tee kunagi liiga. Firmades muidugi, kus on hooldusmeeskond olemas – ei ole vajadust, aga PC kodus kindlasti.
00:13:22 Heiki Randma selgitab Kaidole, et arvuti oli remondis. Kaido tõmbab viirusekotrolli. Aktiveerib tulemüüri.
00:14:47 Tiia Randma kaadritagune tekst arvutimeeste usaldusest.
00:15:18 Intervjuu Marko Sakkosega jätkuTiia Randma küsib: Kuidas on võimalik kõike teada, kui iga sekund midagi uut sünnib? häkkerid jne. Ei olegi. Kõike ei saa teda. See on ka eriala eripära, et vaba aeg kulub uues infi hankimiseks. See on väga kiirelt arenev ala. Kuu aega vanade teadmistega oled juba rongist maha jäänud. Iga päev peab olema kursis. Meeletu infovoog – sellest läbi närida ei jõuagi. Pead spetsialiseeruma. Ei saa olla samaaegselt serveri admin ja andmeside võrkude peal ja veel kliendi arvutit putitada. Üks in seda ei jõua. Kui palju ööpäevas arvuti taga istud. info tuleb ka uuenduste koha läbi interneti? Jah, pean mainima, et väga palju – ärkveloleku ajast 90% on seotud arvutiga. Töötan selle nimel, et seda vähendada, aga lihtsalt arengu nimel on teatud perioodil vaja end rohkem piinata. Kas just piinamine on, aga ma võtan seda kui koolina. Et kool on alles pooleli. Võib öelda, peale 10 a selles vallas ei tea ma ikka midagi... süsteemi admini olulisemad punktid on vahetult peale ärkamist kui on vaja ö
00:18:28 Kas see tähendab, et süst admini elu kulgeb –ärgates arvuti taga, arvuti tagant magama ja hommikul jälle arvuti taha. Päris nii ei ole. Eraelu on ka ja vaba aeg on ka, aga vahel tundub tõesti nii. Kui on projektid pooleli – vaja uut süsteemi käiku lasta, siis võib olla nädalaid selline skeem kasutusel küll. Tavaettekujutus patsiga poistest…. ega see töö raske pole? tegelikult ei ole nii. See on mulje, et on lihtne. lihtne on ta siis kui oled mingi taseme saavutanud. Kindlasti on mingid asjad elementaarsed, et ma teen selle lennult ära, aga kui on projektid, uued asjad. Vaja leida lahendusi küsimustele. Uus parem asi või prgr viga, mis tuleb tihti esile, eriti palju vigu tuleb välja tõsiselt koormatud seadmete puhul. Koormatud serverite puhul. 80% tarkvarast tõrgub. Tõrgub vaikeseadetes – pead leidma optimaalse kasutuskeskkonna tema jaoks. Vot see on asi, mis vajab tõsist juurdlemist ja mõtlemist. Nii lihtne see pole, et võtame ja paneme käima. See on kaugel sellest. see võtab nädalaid, kuid aastaid. peab ole
00:22:26 Marko arvuti taga + Tiia kaadritagune tekst: Marko hakkamasaamisest sõltub sadade tuhandete eestimaalaste elu, töö ja mine tea, vahest saatuski. Samas teeb Marko tööd, mida armastab. Kas see ongi tipp?
00:22:45 Marko Sakkos: Ei oska vastata. Olen hetkel ametis oma praeguse staatusega. Ei tea, mis on tipp. Raske määratleda. Mõne jaoks ongi süsteemi administraator tipp. Ehk võiks tipp olla see kui hakata teisi õpetama. Minna pedagoogika peale üle. Õpetama seda, mis oled ise õppinud. See on võibolla järgmine aste üldse edasi. Ka see võib huvitav olla.
00:23:36 Lõputiitrid
Faili nimi: 2004-001678-0031_0002_D10_AMETILOOD_NETIMEHED.MXF
Indeks: 2004-001678-0031
Kestus: 00:24:04
Registreerimise kuupäev: 12.10.2010
Registreerimise aeg*: 2010-10-12 00:18:38
Videoanalüüsi olek: COMPLETED

Lisa oma arvamus

Arvamuse lisamiseks logi palun sisse Id-kaardi, Mobiil-id või parooliga.
Kommentaare laetakse, oota hetk..

Tellimiseks pead sisse logima

Logi sisse

;