ERR-i arhiivis sisalduvate materjalide autoriõigused kuuluvad ERR-ile või on ERR-il luba nende kasutamiseks. Materjalide kopeerimine, muutmine, levitamine, üldsusele suunamine nt sotsiaalmeedias, blogides või veebikanalites on ERR-i loata keelatud! Isiklikul mitteärilisel otstarbel on lubatud arhiivikirje lingi jagamine.

Ametilood: Enne pausi? Orkestrandid Arvo Leibur ja Priit Aimla

Saada link

Media

Sarja pealkiri: Ametilood
Osa nr.: 8
Aasta: 2003
Kestus: 00:24:20
Indeks: 2003-001678-0008
Režissöör: Taimre Eva Katariina
Esmaeeter: 02.01.2004
Kategooria: Elu → elulised nõuanded
Püsiviide: vajuta siia
00:00:00 Priit Aimla kutsub kedagi Valgesse saali
00:00:09 Saatepea
00:00:26 tiiter: ORKESTRANT. ENNE PAUSI? + proov ning kaadritagune tekst: Rahvusooperi Valges saalis käib Priit Aimla eestvedamisel orkestri trompetirühma proov..."
00:01:11 Intervjuu Priit Aimla + proov: Ega see mingi töö polegi, see on lõbu. Isa ütleb mulle alati, et mis sul viga, sul frakk seljas koguaeg, puhas töö. Käed puhtad. Koos harjutame turvatunde saamiseks, selleks et kui lähed auku, siis on nagu lennukis. Trapp võetakse ära ja tagasiteed ei ole. Et kui stardirajalt oled läinud, siis ei ole enam varianti end häälestada või korda seada. Kui tunned vajadust midagi kontrollida, siis käime rühmaga üle.
00:02:07 INT Priit Aimla: Praegu oli Luikede järve peaproov, täislava, kostüümid ja dirigent ja kõik väga tähtsa näoga nii nagu etendusel olema peab. Tegime kõik läbi. Kate: Estonia Teatri plaan, Luikede järve plakat, orkestri proov teatriaugus +
00:02:30 Estonia Teatrilt panoraam Kontserdimajale + kaadritagune tekst: Samal ajal kui Priit Rahvusooperi lavaaugus trompetit puhub, on kõrvalmajas, Eesti Kontserdi saalis, hooaja avakontserdiks valmistumas Eesti Riiklik Sümfooniaorkester.
00:02:40 Arvo Leibur riputab pintsaku nagisse, viiul üle õla astub prooviruumi + kaadritagune tekst: Viiuldaja Arvo Leibur on ERSO kontsertmeister. Mis on selle ametinime taga?
00:02:52 Intervjuu Arvo Leibur: Rahvasuus öeldakse, et 1. viiul. Ja kontsertmeister ongi see 1. tool viiuli grupis. Ma ei loe end pelgalt viiuldajaks. OK, kui mängin Paganinit või viiulipalu –siis on see 100 % viiuli spetsiifika. Aga olles orkestri kontsertmeister ja kui tegeleme Viiulikontserdite, sümf-tega, siis need momendid, millest tuleb aru saada ja kuidas seda muusikat tõlgendada – siis loeb laiem arusaam – partituurist, stiilist, ajastust, heliloojast, tema isikust, tema geniaalsusest ja kompleksist – kõigest sellest taustast. See on omamoodi teadus ja tunnetus ja kõik koos. Katteks - võtab viiuli kotist välja. Teeb proovi. Astub kontserdisaali.
00:04:11 ARVO LEIBURI Intervjuu sünkroonis: Vajaduse korral ma mitte otseselt ei asenda dirigenti vaid viin läbi mõne grupi või keelpilli proovi. Löön takti ja juhatan väiksemat kampa. Kate Eesti Kontserdi saalist. Dirigent Aleksejev
00:04:36 Katkend teatrist + panoraam alla Priit Aimlale trompetit mängimas
00:04:50 Intervjuu Priit Aimla. Võrdleb oma elukutset spordiga: Kui võrrelda, siis ei taha seoseid spordiga viia aga muusika ka treenib ja lihvib oma tehn oskusi. See on väga sarnane spordiga ja spordipsühholoogiaga on muusikuid väga võrreldud ja ka metoodikas kasutatakse muusikute õpetamisel spordi psühholoogia meetodeid. Ma olen oma õpilastele öelnud, et te peate ette kujutama, et olete suusahüppaja. Et millal te julgeks minna hüppama. Milline ettevalmistus peab olema enne maa peal läbi tehtud ja kõik ette kujutatud ja ette tunnetatud. Selletõttu on pillimäng ka, et sa pead oma treenimise ja harjutamisega viima teatud tasemele. Psüühiliselt ja vaimselt ka teatud konditsiooni, et kui sa sinna kõrgele torni lähed, siis maandud ikka jalgadel. Kui oled hästi ette valmistunud, siis on see lihtsam üle elada, aga palju peab kasutama kujutust ja psüühiliselt tugev olema. Katteks plaanid proovist
00:06:08 Intervjuu Priit Aimla sünkroonis: Mõnel on see loomuomasem – ta on selle koha pealt andekas. Teine peab seda treenima. Inimesed on erinevad. Sa võid olla hea pillimees, aga sul ei pruugi olla väga hea närv ja seetõttu saab mäng kahjustatud. Pead nägema kõiki pooli ja võrdselt neid samal tasemel hoidma. Tunnetama, millist treeningut ja tähelepanu sa enda töö suhtes vajad. Katteks Estonia Teatri proov. Dirigent Arvo Leibur"
00:06:39 Estonia Kontserdisaal - Aleksejev dirigeerib, 1. Viiul on Arvo Leibur. Kui kaua peab treenima ja harjutama, et saada konkurentsivõimeliseks muusikuks? Kui puhtharjutamist võtta, siis et jõuda kontserteeriva muusikuni – kui annet on, siis 15-20 a vähemalt. Siis on inimene tehniliselt enam-vähem valmis – suurt edasihüpet ei tee enam. Aga puhtmuusikuna filosoofilises plaanis – muusik areneb, kuni ta elab. See valdkond on nii lõpmatu ja nii palju on seoseid, et iga kord kui kasvõi lihtsat teost esitan – iga kord on võimalik Katteks proov.
00:08:20 Intervjuu Priit Aimla: Igal alal on vaja eeldusi, südikust ja sihikindlust. Samamoodi muusikas. Katteks proov Estonia Teatris
00:08:27 Priit Aimla mängib trompetil sünkroonis soolot, orkestriaugus. Luikede järvest op 20 Napolitaine tantsu
00:08:40 INT Priit Aimla jätkub: Aga mina olen seda meelt, et annet peab olema. Andeid peab olema inimesel päris mitmesuguseid. Ei piisa vaid musikaalsusest, vaid, et olla hea muusik ja kunstnik, peavad olema kõik kunstianded, mis selle alaga kokku puutuvad. Hea reaktsioon, sotsiaalsed anded läbi saada, enda eest seista, vastutada. Hea närv. Otsustusvõime. Kõikvõimalikud head anded. Ja see on ka kuulda ja näha inimestes, kelles need on olemas. Ega lihtsalt ei pääse ühelgi alal, olgu see muusika või mingi tehnika-ala. Aga sellist tahtejõudu ja meelekindlust peab olema, seda arendavad meie vanemad, kool ja me ise. Et järjepidevust oleks, vastupidavust ja tahtejõudu. Kate: Priit orkestriaugus mängimas
00:10:16 Intervjuu Arvo Leibur (esinemise närvist): Need, kes pidevalt laval käivad – neil on oma rutiin ja skeem, kuidas ta end valmistab, meeleollu viib ja võitleb närvidega, et liiga närvi ei läheks ja saaks täielikult pühenduda. Siin on palju trikke ja saladusi ja iga inimese oma nippe. Katteks ERSO proov
00:10:50 Kogenud orkestrant teab, mil peab kõik unustama. Koguaeg kõike unustada ei ole võimalik. Meie töös on palju tehnilist tööd. Harjutame noote, et oleks kõik koos ja õiges suhtes. Tõeline säde ja ennast unustamine toimub ikkagi kontserdil . Mõnikord proovis on ka kauneid hetki, aga igasugune täie emotsiooniga mängimine ja muusika kujunditesse minemine ja tunnetesse, selle läbielamine on tohutult energiat võttev. Kui mängime kerget klassikat, lihtsat meelolumuusikat, aga kui mängime sümfooniaid - Mahler, Beethoven, Tshaikovski – teoseid, mis on ulatuslikud ja hõlmavad kogu inimese tunneteskaalat ja kõike seda, siis pärast kontserti on inimene läbi. Energia jaotamine peab olema mõistlik.. Kate: Arvo Leibur proovis mängimas ja lihtsalt viiul käes istumas. Dirigeerib Aleksejev
00:12:19 Suur plaan viiulist. Kaadritagune tekst: Kuigi andunud mäng võib pillimehe energiast tühjaks ammutada, on õnnestunud muusikaesitus ka see, mis hingejõudu annab.
00:12:29 Intervjuu Priit Aimla: Kuidas siis ime sünnib. See on tõesti üks põnev asi. Me võime ka proovisaalis hästi mängida ja keegi võib kuulda ja kiita – maailma parim. Muusika saab aina suuremaks siis kui me seda jagame. Orkestriski mängides võibolla publik ei taju, aga orkestri sees ma jagan oma mängu teiste mängijatega, dirigendiga. Meil on nagu ansambel, muusikute ring, sõpruskond. Kui vaadata saali poole pealt, et dir lööb 1-2-3 ja kõik täidavad marionetselt seda käsku kui armees, aga minu arust on see ainult vihje muusikasse. Kui osata välja lugeda dirigendi kehakeelt, miimikat ja emotsioone, mis temast kiirgavad. Mida ta proovide käigus ette valmistab, siis need on need keeled ja anded, mis me näost näkku orkestri poole peal tähele paneme, endasse laseme ja läbi elame. Ja see orkestri sisene mäng – ma mängin oma fraasi, minu fraasi jätkab keegi teine jne – käest kätte käib see muusikaline vihje. See muusikaline ime ja kui me seda ühtviisi tajume ja hingame ühes rütmis, häälestame oma meeled, reaktsioonid kõik
00:14:41 Proov. Arvo Leibur ERSOga kontserdisaalis. Leiburi soolo. Mängitakse Mahleri 4. sümfooniat. Dirigent Nikolai Aleksejev.
00:15:10 Arvo Leiburi intervjuu: Igast isikust tuleb impulss ja mida tugevam see on – seda kaugemale ork see kandub ja see on elementaarne, et kui keegi mängib inspireeritult, siis kõik saavad selle patareisse energiat juurde. Ja mida rohkem selliseid on – seda energilisem ja emotsionaalsem ja kvaliteetsem me töö on. Selles positiivsest energiast – geomeetriliselt progresseerub – mitte 1+1 vaid ruudus ja kuubis. Kate: proov ERSOga
00:16:47 Mihkel metsasarve tunnis.
00:17:02 Intervjuu Priit Aimla: Kõik tahavad võsukestele head tulevikku ja seepärast on oluline, mis koolis õppida. Selge see, et ei saa ennustada, mis tulevik toob, aga ma arvan, et see nõuab vanemate poolt hingetarkust, et tunnetada ära ja näha oma lapse pealt teatud andeid ja kutsumisi. Neid toita ja äratada. Siis näeme oma lähedasi õiges perspektiivis, mitte ainult selles, mis maailm meile peale pressib, et edukus, äri, õitseng või lihtsalt rikkus… Kate: Mihkel mängib proovis
00:17:56 Kaadritagune tekst: Elu pole ainult pillimäng... Katteks orkestrimeeste jõudehetk, kaardimäng. Jätkub Priit Aimla intervjuu rahast: so individuaalne jne.
00:18:58 Katteks orkestrimeeste kaardimäng
00:19:37 Intervjuu Arvo Leibur: Eestist tuleb väärtustada seda tööd, leida vahendid. Mitte küsida, et kas palgast ära elan, aga et palk võimaldaks pühenduda ja eks me kõik pühendume võimaluste piires. Et see võimaldaks jäägitult pühenduda. Ja ma usun, et see asi muutub järjest atraktiivsemaks ja ei ole tulevikus nii, et peab millegi tõestamiseks minema välimaale ja seal midagi ära tegema.
00:20:38 Priit Aimla mängib "Juba linnukesed" + kaadritagune tekst"
00:20:54 Intervjuu Priit Aimla: Absoluutselt olen rahul. Ei kujuta alternatiivi oma elukutsele. Olen oma käekäigu usaldanud teatud mõttes kõrgemate jõudude kätte, et kuidagi on asjad iseenesest veerema hakanud ja ma olen usaldanud seda ja üritanud olla asja sees asjalikult ja nii need asjad on veerenud kuni tänaseni. Ei ole püüdnud lõhkuda, mis mulle on antud. Olen püüdnud aru saada, mis on see kutsumus, mis on mulle antud. Katteks arhiivikaadrid.
00:21:55 Intervjuu Arvo Leibur: töö pakub see emotsionaalset rahuldust ja vaheldust väga palju. Erinevalt teistest töödest. See eelis on vaheldus. Erinevad programmid, orkestrid + soolod + kammerkoosseisud. Võimalus suhelda erinevate inimestega.. Saada erinevaid elamusi ja ise neid pakkuda. Ja ikkagi see emotsionaalsus. katteks mäng stuudios koos abikaasa Terje Terasmaaga
00:22:33 Priit Aimla NYYD Ensembliga + intervjuu Priit Aimlaga muusika tajumisest: Muusikutena kuuleme kõrvus nii palju muusikat, et võime seda ka ette kujutada. Heliloojad ja dirigendid selle sisemise hääle järgi komponeerivadki. Kui äkki lõigata ära, teha stopp – ja muusikat ei oleks. Kusagil ta ikkagi olemas oleks. Aga kui ta ei kõla, siis on see katastroof. Nagu igasugune katastroof, mis lõpeb täieliku kaosega. Kate: Nyyd Ensemble. Dirigent Olari Elts
00:23:19 Mida võidame tänu sellele, et seda stoppi ei ole tehtud? Priit Aimla: Headust, armastus, üksteise mõistmist. Kõike seda, mis minu arust säilitab seda maa peal olemist ja inimeseks olemist. Kate: Priit Aimla mängib orkestriaugus
00:23:53 lõputiitrid
Faili nimi: 2003-001678-0008_0002_D10_AMETILOOD_ENNE-PAUSI-ORKESTRANDID.MXF
Indeks: 2003-001678-0008
Kestus: 00:24:20
Registreerimise kuupäev: 05.10.2010
Registreerimise aeg*: 2010-10-05 16:24:34
Videoanalüüsi olek: COMPLETED

Lisa oma arvamus

Arvamuse lisamiseks logi palun sisse Id-kaardi, Mobiil-id või parooliga.
Kommentaare laetakse, oota hetk..

Tellimiseks pead sisse logima

Logi sisse

;